سلامت نیوز: دختران کوچکی که در زمان بارداری مادرشان در معرض یک ماده شیمیایی که به طور معمول در پلاستیک یافت می‌شود و بیسفول A نام دارد، قرار می‌گیرند، دچار مشکلات رفتاری می‌شوند.

بیسفنول A که نام اختصاری آن (BPA) است جزئی از آستر محافظ بطری‌های پلاستیکی و قوطی‌های کنسرو است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینا، پژوهشگران دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا میزان BPA موجود در ادرار ۲۴۴ مادر را در زمان بارداریشان اندازه‌گیری کردند. هنگامی که فرزندان این مادران به سن ۳ سالگی رسیدند این مادران در ۲ نظر سنجی مربوط به شناسایی رفتار و مشکلات احساسی مانند اختلال کمبود توجه، بیش‌فعالی و افسردگی شرکت کردند.

طبق این نظرسنجی مشخص شد مادرانی که سطح بالاتری از BPA در ادرارشان وجود داشت دخترانی مضطرب‌تر و افسرده‌تر دارند. دختران ۳ ساله این مادران از لحاظ کنترل و مهار عاطفی ضعیف بودند.

چنین تاثیری در نوزادان پسر این مادران نشان داده نشد و BPA موجود در ادرار این مادران موجب مشکلات طبق این نظرسنجی مشخص شد مادرانی که سطح بالاتری از BPA در ادرارشان وجود داشت دخترانی مضطرب‌تر و افسرده‌تر دارند. دختران ۳ ساله این مادران از لحاظ کنترل و مهار عاطفی ضعیف بودندرفتاری در پسران نشده بود.
دانشمندان هنوز نتوانسته‌اند علت این امر را تفسیر کنند اما دریافته‌اند که نتایج آن‌ها با نتایج پژوهش‌های گذشته انجام شده بر روی حیوانات یکی است زیرا این پژوهش‌ها نشان داده است که BPA بر مغز میمون‌ها و موش‌ها تاثیر می‌گذارد.

«جو براون»، رهبر این پژوهش از دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد در بوستن گفت: «علت تاثیر نکردن این ماده بر پسران و محدود بودن تاثیر آن بر دختران هنوز کشف نشده است.»

وی در ادامه گفت: «ما تصور می‌کنیم وقتی زنان باردار BPA را جذب می‌کنند، جنین نیز آن را جذب می‌کند و این مساله باعث افزایش مقدار تستوسترون در دختران می‌شود و بر اعضای رحمی آن‌ها تاثیر می‌گذارد و همین نکته تفسیر می‌کند که چرا برخی از آن‌ها از مشکلات رفتاری رنج می‌برند.»

وی در پایان گفت: «این مطالعه در سطح اولیه است و ما برای حصول اطمینان از نتایج این مطالعه راه طولانی در پیش داریم، اما در هر صورت مصرف مواد غذایی که محتوی مواد افزودنی و نگه‌دارنده هستند، مانند مواد کنسروی و مایعاتی که در بطری‌ها نگه‌داری می‌شوند از دیرباز مورد بحث قرار گرفته است و اکثر پژوهش‌ها به صورت متفق‌القول به کاهش مصرف این مواد توصیه می‌کنند. زنان باردار به دلیل نقش حیاتی که در زندگی آینده فرزندانشان دارند باید این توصیه‌ها را بیشتر جدی بگیرند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha